Jest to zdecydowanie bardziej zaawansowana technika, niż zwykła “linka”. Jeśli Twój pojazd odmówił posłuszeństwa w miejscu, gdzie laweta nie ma jak dojechać, albo po prostu chcesz samodzielnie przewieźć auto na krótszy dystans – mamy coś dla Ciebie.
Sprawdź, jak holować na sztywnym holu, jakie przepisy znać, jak zamocować sprzęt i prowadzić zestaw pojazdów. Zapraszamy!
Kiedy można używać sztywnego holu?
To metalowy dyszel, który łączy dwa pojazdy i utrzymuje stałą odległość między nimi. Sprawdza się idealnie, gdy holowany pojazd ma niesprawny układ hamulcowy lub kierowniczy. W przeciwieństwie do linki eliminuje też ryzyko najechania jednego auta na drugie. Dzięki sztywnej konstrukcji pozwala też bezpiecznie cofać (przy lince jest to praktycznie niemożliwe).
Najważniejsze ograniczenie to prędkość. W terenie zabudowanym 30 km/h, a poza nim 60 km/h. Na drogach ekspresowych holowanie dozwolone jest tylko w celu usunięcia pojazdu z jezdni (np. do najbliższego zjazdu).
Holowany pojazd musi mieć włączone światła awaryjne. Jeśli nie działają – należy umieścić trójkąt ostrzegawczy. Obaj kierowcy powinni mieć przy sobie dokumenty pojazdu oraz prawo jazdy odpowiedniej kategorii.
Jak przygotować pojazd do holowania?
Zanim ruszysz, sprawdź punkty mocowania w obu pojazdach – muszą być fabryczne i wytrzymałe. W aucie holującym skontroluj ciśnienie w oponach, sprawność hamulców (bo będą teraz mocniej obciążone) oraz poziomy płynów eksploatacyjnych. W holowanym pojeździe odblokuj kierownicę, ustaw skrzynię biegów na luz, zwolnij hamulec ręczny i – jeśli nie będzie kierowcy – zabezpiecz kierownicę w pozycji na wprost.
Koniecznie ustal z drugą osobą sposób komunikacji – najlepiej przez telefon z zestawem głośnomówiącym. Sprawdź, czy oświetlenie holowanego auta działa prawidłowo, a jeśli nie – przygotuj trójkąt ostrzegawczy. Dopiero po upewnieniu się, że wszystko gra – możesz przejść do montażu sztywnego holu.
Jak zamocować sztywny hol?
Znajdź fabryczne punkty mocowania w obu pojazdach – mogą to być zaczepy holownicze, haki lub wzmocnione elementy podwozia. Nigdy nie mocuj holu do przypadkowych fragmentów karoserii! Dopasuj zaczepy do punktów mocowania i zabezpiecz połączenia za pomocą sworzeń, zawleczek lub śrub – w zależności od typu holu.
Jeśli masz hol teleskopowy, wyreguluj jego długość tak, aby zachować bezpieczną odległość między pojazdami – zazwyczaj od 1,5 do 3 metrów. Po zamontowaniu sprawdź stabilność całego układu – pociągnij za hol, potrząśnij nim lekko i upewnij się, że wszystkie mocowania siedzą pewnie. Dopiero wtedy możesz bezpiecznie ruszyć w drogę.
Jak ruszać, prowadzić pojazd i hamować podczas holowania?
Ustalcie wcześniej sygnały np. trzy krótkie klaśnięcia to znak do ruszenia. Kierowca pojazdu holującego uruchamia światła awaryjne i powoli zaczyna ruszać z miejsca – bez szarpnięć i gwałtownych rywalizacji z pedałem gazu. Najlepiej wystartować na wyższym biegu (drugim lub trzecim), żeby uniknąć nagłego szarpnięcia, które może uszkodzić mocowania.
Utrzymuj stałą, bezpieczną prędkość, znacznie niższą niż maksymalna dozwolona. Unikaj gwałtownych manewrów, sygnalizuj zamiary z dużym wyprzedzeniem i przewiduj sytuacje na drodze jak najdalej przed sobą. Hamuj stopniowo i delikatnie, pamiętaj, że holowany pojazd zwiększa masę zestawu i wydłuża drogę hamowania.
Przed każdym zakrętem znacząco zmniejsz prędkość – nawet do 10 – 15 km/h, jeśli jest ostry. Pokonuj zakręty z szerszym łukiem, żeby uwzględnić długość całego zestawu i uniknąć najechania holowanego pojazdu na krawężnik lub pobocze. Utrzymuj stałą, powolną prędkość podczas samego manewru nie przyspieszaj w trakcie skrętu!
Gwałtowne hamowanie może uszkodzić mocowania holu, a nawet doprowadzić do utraty stabilności zestawu. Na śliskiej nawierzchni hamuj jeszcze ostrożniej – ryzyko poślizgu jest większe. Im cięższy holowany pojazd, tym wcześniej musisz zacząć hamowanie – to podstawowa zasada bezpieczeństwa przy holowaniu sztywnym holem.
Czy można cofać z holowanym pojazdem?
W przeciwieństwie do linki możesz bezpiecznie wykonywać manewry wstecz. Rób to jednak bardzo powoli, obserwując holowany pojazd przez lusterka lub z pomocą drugiej osoby. Unikaj ostrych skrętów podczas cofania – mogą uszkodzić mocowania lub całą konstrukcję holu.
Potrzebujesz profesjonalnego holowania?
Jeśli holowanie na sztywnym holu wydaje Ci się zbyt skomplikowane lub po prostu wolisz zostawić to zadanie doświadczonym kierowcom – jesteśmy do Twojej dyspozycji. Nasz zespół zna wszystkie przepisy dotyczące holowania sztywnym holem i ma wieloletnie doświadczenie w bezpiecznym transporcie pojazdów każdego typu. Nie ryzykujemy mandatów ani Twojego bezpieczeństwa – po prostu dzwoń, a my zajmiemy się resztą!